Вілла Ротонда – шедевр Андреа Палладіо

Недалеко від чарівної Венеції знаходиться місто Віченца, яке не менш прекрасне, ніж зберігша середньовічний образ казка на воді. Віченцу називають містом Андреа Палладіо на честь великого генія, який перебрався сюди ще в молодості, і побудував тут величні будівлі, які є гордістю Італії. Зупинимося на заміському будинку, внесеному до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, який носить назву Вілла Ротонда.

Віченці Палладіо залишив після себе у спадок геніальні споруди, і в архітектура італійського міста назавжди пов’язана з ім’ям великого майстра. Його твори в камені жодного разу не повторюються, і навіть дрібні декоративні елементи індивідуальні. Він створив чимало шедеврів і є єдиним в світі архітектором, чиїм ім’ям було названо стиль (палладіанський). Він вважав, що будь-яка будівля виглядає найбільш виграшно при правильному співвідношенні цілого і деталей в ньому. І ніяка кількість оформлених колон, розкішних статуй, витончених арок не зробить споруду прекрасною.

Андреа ді П’єтро, відомий під псевдонімом Палладіо (від імені грецької богині Афіни Паллади), не випадково багато часу приділяв дослідженню давніх будівель міста. Роблячи замальовки будинків і храмів, він зрозумів, чому вони такі прекрасні. Вимірявши могутні колони, творець виявив, що перед їх зведенням майстри проводили складні математичні розрахунки. Палладіо усвідомив, що принцип симетрії для зодчих минулих століть був основним. Один бік будь-якої будівлі дзеркально відбивав інший, це стосувалося приміщень у вигляді квадратів і кіл. Дослідивши прямокутні будови, архітектор встановив, що тут особливо ретельно підходили до правильної пропорції довжини і ширини.

Вілла Ротонда, що стоїть на пагорбі, немов культова споруда давнини, велично височить над Віченцою. Після закінчення робіт стали з’являтися будівлі для англійських аристократів, побудовані за його подобою, а найвідомішою копією вважається Софійський (Вознесенський) собор в Царському селі. Це перший в історії будівництва приватний будинок, що повторює своїми формами античну культову споруду. Така схожість з’явилась завдяки широким сходам, статуям античних богів і куполу, який викликає асоціації з римським «храмом всіх богів» – Пантеоном.

Про скульптури варто сказати окремо. У своїй книзі італієць згадує кількох майстрів, які працювали разом з ним і створили динамічні статуї. Фігури, які архітектор так любив ставити біля сходів, завжди знаходяться в русі. Це не звичний застиглий силует, від кожного зображення немов йдуть струми, що надають життя всьому будинку в цілому.

Вілла Ротонда побудована за правилами золотого перетину, створювалася як дворянський особняк для Паоло Альмеріко, а після смерті архітектора завершував оздоблювальні роботи його талановитий учень В. Скамоцці для нових власників – братів Капра.

Вілла Ротонда стала першою в світі світською будівлею епохи Відродження, прикрашеною куполом з вирубаним в ньому отвором, через яке в величезний зал потрапляло сонячне світло. Зовнішня краса будівлі повністю відповідала внутрішній. Для розпису інтер’єрів були запрошені талановиті живописці, що прикрасили стелю і стіни фресками на міфологічні теми. Вілла Ротонда, яка прославила ім’я італійського генія на весь світ, складається з чотирьох однакових фасадів, оточуючих увінчаний куполом центральний круглий зал. Масивні широкі сходи, на парапетах яких розташувалися кам’яні статуї, ведуть до кожного фасаду, прикрашеного портиками з шістьма колонами і фронтонами.

Прості, на перший погляд, архітектурні рішення без особливих надмірностей роблять зовнішній вигляд будівлі вишуканим і елегантним. Раніше античні архітектори прилаштовували портик тільки до центрального фасаду, а Палладіо пішов проти усталених традицій, зробивши віллу симетричною з усіх боків.

Вілла Ротонда, побудована в кращих традиціях античного храму, прекрасно поєднується з навколишнім ландшафтом. Зодчий блискуче володів мистецтвом гармонізувати витончені архітектурні форми з природною красою, ввібравши це вміння від античних архітекторів. У своїй книзі він зізнався, що спеціально вибрав для монументального витвору найкрасивіше місце, яке тільки можна собі уявити. Автор завжди звертався до природи, і кожна його робота повністю зливалася з нею в повній гармонії.